torsdag 17 november 2011

Vilken ska man lita på?

Är både lite förvirrad och irriterad ;) Vilken skärm ska man tro på? Bilder ser extremt olika ut på olika skärmar har jag märkt. Ok att det kan vara viss skillnad men när den blir för stor blir jag arg. Hur ska man kunna veta vilken skärm som visar rätt? Jag kanske sitter här och tror att en bild ser jättebra ut för att det på någon annars skärm ser mycket sämre ut eller tvärtom. En bild som jag höll på med idag ser ok ut på min laptop, helt utmärkt på min tv och var diffus på min väns skärm. Visst att det kan ha med upplösning och kvalitet på skärm, men i grunden ska man väl ändå se om en bild är skarp eller diffus?!

Förminskad!

Orginal!

9 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Som regel blir bildet forskjellig på ulike skjermer. Når en komprimerer bildet blir det en annen kavlitet. Men det må vi bare leve med tror jeg. Nydelig bildet du viser her!

PE Svahn sa...

Man bör nog alltid göra en ny uppskärpning av bilden då man har storleksförändrat den.
För övrigt är det att rekommendera att kalibrera skärmen med ex.vis spyder-verktyg eller liknande.

Lindsjö taxar sa...

:-) ja jag har haft samma tankar som du. Men det är nog så som Hilda skriver, så är det bara. Bilden är fin i a f...

NatureFootstep sa...

Min bärbara skulle jag absolut inte lita på. Jag gör mina bilder efter min skärm på den stationära. Sedan vet man ju att det ser olika ut på alla andra. Men det kan man ju inte bry sig om. Då skulle man ju bli galen.

AnnaKK sa...

Det där får man nog tyvärr bara acceptera, tror jag. Och även om man själv skulle skaffa sej den absolut bästa skärmen som finns, så skulle ju andra fortfarande sitta vid mediokra skärmar (och vem vet hur de tycker att ens foton ser ut!? 8-X)

Tittar jag på mina egna bilder på makens laptop så skäms jag nästan över dem, för de blir helt kassa på den. Så all bildbehandling och så där gör jag på vår stationära burk, och inte vet jag om skärmen till den är superbra - men helt okej är den iallafall. :-)

Du bör absolut lägga på lite skärpa när du förminskar ett foto. Vad använder du för bildbehandlingsprogram?

AnnaKK sa...

Svar: Ja, just det - så där ser en svartmes ut! :-) De är riktigt söta!!

Då hade vi inte så mycket gemensamt ang bildbehandlingen... Jag fotar aldrig i RAW tex (har inte riktigt orkat sätta mej in i det, plus att filerna blir så attans stora både på minneskoret och på datorn) - men jag har för mej att RAW alltid kräver uppskärpning, även av originalfotot? Och Photoshop har jag inte heller, men använder Elements emellanåt och det är ju en slags "PS Light" iallafall. :-)

Men i vilken storlek brukar du ladda upp dina foto på bloggen i? Gör du om dem så de är i samma storlek som de kommer att visas i, eller låter du Blogspot krympa dem åt dej? Jag experimenterade lite med det där på min blogg nån gång, och kom fram till att det blev bäst kvalitet på bilderna om jag själv gjorde förminskningen. Det var inte stor skillnad, men absolut blev min egen uppsärpning då lite bättre än den som Blogg.se gjorde.

Fast man ska absolut inte dra på med för mycket skärpa heller - iallafall så fördedrar jag en lite diffus bild före en som är överskärpt. :-) Men det där kan väl antagligen också vara svårt att kontrollera till 100% eftersom alla skärmar visar lite olika...

Moment 22!? <:-)

Arnhild sa...

Et ikke ukjent fenomen dette, og utrolig frustrerende kan være. Oppdaget selv at min skjerm var skrekkelig lys kontra andres, og redigerte bildene mine alt for mørke. Fikk en jeg kjenner til å kalibrere den, og tror det ble bedre nå. Men dette er vanskelig ja. Bildene dine ser forresten helt fine ut på min skjerm :)

Elisabeth sa...

Hej Linda! Nu har jag tittat en del på din hemsida, men också bakåt här på bloggen. Jag tycker du har en massa fina bilder. Häftigast tycker jag ändå att ditt möte med bävern är.

Att gardera sig mot olika upplösningar tror jag är svårt. Viktigt att bestämma sig för att bilden är bra och vara nöjd med det.
Jag kommer följa dig till och från framöver. Ha dé gott!

Anonym sa...

Jag kör på stationära...lapen är bara skit, i alla fall min...visst man kan visa bilder på den men inte mer...kanske de nya laparna är bättre om man köper en dyrare variant.
Jag kör enligt förminska bilden till 1200 pix...sen med ögonen ser jag ungefär vad som behövs avs kontrast, hög och lågdagerjustering...mättnad eller värme för att få en lite varmare ton i bilden...men inte om det är sådant ljus som jag hade igår på morgonen på duvhöken för då blir det för mycket om man lägger på värme också...sist uppskärpning men samma där...lätt att skärpa för mycket...bättre då för lite än för mycket.'
Sen är det övning ger färdighet och erfarenhet...
Trevlig helg!

Steffe